Sain kunnian tehdä serkkuni ylioppilasjuhliin tarjottavat.

Yhtenä täytekakkuna toimi lakkakakku. Äitini suku tulee lapista ja serkkuni sitä puolta sukua. Ylioppilasjuhlat vietettiin Oulussa ja tietysti lapin hengessä oli lakkakakku yksi tarjottavista. Upeat oikeat lakkakoristeet olivat tätini Onerva säilönyt pakastimeen ja sain sitten hyödyntää niitä koristelussa.

   

Täytteenä kakussa oli itse tekemääni lakkahilloa ja kermaa.

   

Yllättäen mieleeni juolahti koristetta tehdessä että teempä oranssi ruusut ja kuinka kauniisti ne soituivatkaan lakkoihin vaikka en tiennyt tälläisistä upeista marjoista. Lakat ja lakkojen lehdet oli säilötty pakastimeen ja sieltä sitten sulatettu. Olin todella tyytyväinen kakun ulkonäköön, ehkä myös johtuen siksi että oranssi on yksi lempiväreistäni. Onni lupasi säilöä minulle lakkoja kakunkoristeiksi, ihanaa koska ovat ne niin upean näköisiä!

   

Toisena täytekakkuna oli mansikkakermakakku. Täytteenä oli mansikkahilloa ja mansikkakermahyydykettä.

   

Yhtenä makeana kakkuna oli myös mangohyydykekakku jonka kummitätini juhlasankarin äiti oli leiponut. Minä viimeistelin ja koristelin kakun. Käytin tähänkin kakkuun syötäviä lakkoja koska niitä oli jäänyt hieman yli ja pitihän nuo upeat koristeet hyödyntää.

   

Mitäpä juhlat olisivat ilman voileipäkakkuja. Tässä on kinkkuvoileipäkakku. Täytteinä käytin kinkku-paprika-majoneesitäytettä ja kurkkusalaattia.

   

ja tietysti juhlapöydästä löytyi kalakakku. Täytteenä kalakakussa käytin savulohimajoneesitäytettä ja kananmuna-kurkku-majoneesitäytettä. Isot voileipäkakut kokosin paahtoleivistä. Vaaleaa paahtoleipää alle ja päälle, väliin tummaa paahtoleipää. Kakkujen siirtämisessä helpotti kun olin laittanut vahvat kakkupahvit kakkujen alle.

Tietysti yhteiskuvaa voileipäkakuista.

Urakka oli tietysti työläs mutta tykkään tehdä tälläisiä isoja kokonaisuuksia. Olen huomannut että suunnittelu ja työjärjestyksen laatiminen helpottavat huomattavasti isojen kokonaisuuksien hallintaa. Edellinen päivä on tietysti kaikkein työläin koska haluaa saada varsinaiselta juhlapäivältä töitä mahdollisimman paljon tehtyä etukäteen. Olen kyllä huomannut että osaan jo aikatauluttaa omat työni aika hyvin. Juhlapäivänä olin suurinpiirtein siihen aikaa valmis kun olin päättänytkin olla.

Nyt vaan seuraavia isoja juhlia odottelemaan...